به گزارش پایگاه خبری نشان :

استرالیا بعد از کانادا و آمریکا سومین مقصد پرطرفدار در دنیا برای مهاجرت به شمار می‌آید. مهاجرت به استرالیا از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هرچند که پناهندگی می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد اما با خطراتی جدی همراه است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد. در ادامه این مطلب به بررسی خطرات این مسیر می‌پردازیم.

 

انواع روش‌های مهاجرت به استرالیا

گفتیم که برای مهاجرت به استرالیا روش‌های متعددی وجود دارد؛ از جمله مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، مهاجرت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق تولد، ویزای مخصوص نخبگان و مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ خانواده.

در کنار تمام روش‌های مهاجرت به استرالیا، روشی به نام پناهندگی وجود دارد. مهاجرت به استرالیا به روش قانونی یا پناهندگی هر کدام شرایط و مراحل خاص خودشان را دارند، اما شما صرفا وقتی می‌توانید از طریق پناهندگی اقدام به مهاجرت به استرالیا کنید که تابعیت کشور خود را نداشته باشید یا زندگی‌تان در کشور مبدا تحت خطر باشد. یادتان باشد که چنین مواردی را حتما باید با اسناد و مدارک کافی و محکم اثبات کنید که کار آسانی نیست. در ادامه این مطلب به بررسی خطرات این مسیر می‌پردازیم.

چالش و خطرات مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی

به طور کلی، پناهندگان، سطح بالایی از مشکلات بهداشت روانی، از جمله اختلال استرس را تجربه می‌کنند. اغلب این افراد در طول مسیر مهاجرت، در معرض حوادث بسیار آسیب زا قرار می‌گیرند. این امر منجر می‌شود تا سلامت روان این افراد به خطر بیفتد و حتی تأثیر گسترده‌ای بر خانواده‌ها و جوامع داشته باشد.

بر اساس قانون مهاجرت استرالیا، پناهجویانی که بدون ویزای معتبر وارد استرالیا می‌شوند، باید مدتی در بازداشتگاه نگهداری شوند تا درخواست پناهندگی آن‌ها بررسی شود.

علاوه بر این موارد، پناهندگی با چالش‌ها و ریسک‌های خاص خود همراه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

خطرات و مشکلات قانونی

استرالیا قوانین سختگیرانه‌ای در مورد پناهندگی دارد. پناهندگانی که به صورت غیرقانونی وارد استرالیا می‌شوند، در معرض خطرات زیادی هستند. این افراد ممکن است به بازداشتگاه‌های پناهندگی منتقل شوند و تا زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی خود، در این بازداشتگاه‌ها نگهداری شوند.

این بازداشتگاه‌ها شرایط مناسبی ندارند و پناهندگان در این بازداشتگاه‌ها، از حقوق اولیه خود محروم هستند. این افراد ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها را در این بازداشتگاه‌ها سپری کنند و در این مدت، دسترسی محدودی به امکانات و خدمات داشته باشند.

طولانی بودن پروسه

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در مسیر پناهندگی به استرالیا، پیچیدگی و طولانی بودن مراحل آن است که باید طی شود. اخذ اقامت از طریق پناهندگی ممکن است سال‌ها طول بکشد. در این مدت، افراد باید در شرایط نامطلوبی به دلیل عدم دسترسی به حقوق و خدمات پایه زندگی کنند. همچنین، اخذ پناهندگی نیازمند مشارکت در مصاحبه‌های متعدد و پیچیده است که می‌تواند تجربه‌ای دشوار و دردناک باشد.

رد درخواست پناهندگی

یکی دیگر از ریسک‌های مهم در مسیر پناهندگی به استرالیا، عدم تضمین نتیجه نهایی است. درخواست پناهندگی ممکن است پس از مدت‌ها انتظار و تلاش، به دلیل عدم ارائه شواهد کافی یا دلایل دیگر رد شود. رد شدن درخواست، می‌تواند باعث ایجاد نگرانی‌های جدی درباره آینده افراد شود و در مواردی حتی با بازگشت اجباری به کشور مبدا همراه شود.

مشکلات اقتصادی و اجتماعی

در دوران انتظار برای درخواست پناهندگی، افراد با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی مواجه هستند. تجربه‌هایی همچون بیکاری، نداشتن پول کافی برای تامین هزینه‌های زندگی و محدودیت‌های دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی از این قبیل مشکلات هستند. همچنین این دوران انتظار، علاوه بر فشارهای روحی و روانی به دلیل جدایی از خانواده و دوری از خانه، با تغییرات فرهنگی و تطابق با محیط جدیدی که به طور موقت در آن زندگی می‌کنند، نیز همراه است.

آسیب‌های فیزیکی و روانی

بسیاری از پناهندگان برای رسیدن به استرالیا، مسیرهای خطرناکی را طی می‌کنند. خطراتی مانند غرق شدن، جراحت، گرسنگی، تشنگی، بیماری، دزدی یا حتی تجاوز. این سفرهای طولانی و خطرناک برای رسیدن به استرالیا نیز می‌تواند بر سلامت روان پناهندگان تاثیر منفی بگذارد.

11

 

مزایای روش‌های دیگر مهاجرت به استرالیا

در مقابل مخاطرات و چالش‌های مهاجرت از طریق پناهندگی، روش‌های قانونی مهاجرت به استرالیا نیز وجود دارند که می‌توانند مزایایی زیادی داشته باشند. به عنوان مثال، مهاجرت تحصیلی به متقاضیان مزایای بسیاری از جمله برخورداری از امکانات آموزشی برتر، فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در مقطع دارد. یا مهاجرت کاری به افراد فرصت می‌دهد تا با تخصص‌های خود به صورت مستقیم در بازار کار استرالیا وارد شوند و حتی پس از گذشت مدتی شهروندی این کشور را اخذ کنند.

حرف آخر

به‌طور کلی مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی چندان توصیه نمی‌شود. زیرا هم شرایط خاص دارد و هم امکان ریجکتی درخواست بالاست. از طرفی باید مدت‌ها در صف انتظار باقی بمانید تا پرونده شما بررسی شود.

از آنجایی که مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی مخاطرات و چالش‌های خود را دارد، بهتر است تصمیم خود را با دقت و اطلاعات کافی بگیرید. در نهایت، استفاده از روش‌های قانونی و معتبر برای مهاجرت به استرالیا به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تجربه را در این مسیر داشته باشید و مشکلات احتمالی را کاهش دهید.