به گزارش پایگاه خبری نشان :

سوالات حقوقی در خصوص ارث و میراث

با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد، روز به روز به تعداد پرونده هایی که به ارث و میراث مربوط هستند افزوده می شود و وکلای ارث بسیاری با این پرونده ها سر و کار دارند. اما علاوه بر وکلا که به صورت اختصاصی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، افراد عادی نیز با موضوعات مربوط به ارث و میراث درگیر می شوند و در این مسیر سوالات و ابهامات بسیاری برای آن ها پیش می آید.

از همین رو تصمیم داریم در این مقاله پاسخ سوالات حقوقی در خصوص ارث و میراث را بررسی کنیم تا افراد عادی نیز بتوانند بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند. اگر قصد مشاوره با یک وکیل متخصص را نیز دارید، کلیک کنید.

آیا می‌ توان فرزندی که در قید حیات است را از ارث محروم کرد؟

به احتمال زیاد شما نیز بارها در رابطه با اینکه یک خانواده تصمیم به محروم کردن فرزند خود از ارث می گیرند، روایت های مختلفی شنیده اید؛ اما آیا واقعا چنین امکانی وجود دارد؟ آیا طبق قانون ایران، خانواده می توانند فرزند خود را از ارث محروم کنند؟ براساس ماده 867 و 868 قانون مدنی، وراث پیش از آنکه مورث فوت کند، هیچ حق و حقوقی برای ارث ندارند؛ از همین رو چون هیچ حق ارثی برای وراث به وجود نیامده، نمی توان نسبت به آن اعتراض کرد یا آن را ساقط نمود.

به عبارت دیگر می توان گفت حق ارث از فرزند، لم یجب بوده و ارزش و اعتباری ندارد و تنها در صورتی می توان به یکی از فرزندان ارث نداد که فرد قبل از فوتش، تمام دارایی هایی که دارد را به سایر وراث بپردازد و به فرزندی که می خواهد او را از ارث محروم کند، هیچ مالی نپردازد.

اگر وارث مورث را به قتل برساند، ارث می برد؟

اگر وارث مورث را به قتل برساند، ارث می برد؟

مورث به شخصی گفته می شود که از خود ارث به جای می گذارد؛ بنابراین در ماده 867 و 868 مشخص شده است که اگر وارث، برای مثال پسر یک خانواده، مورث که پدرش است را به طور عمد به قتل برساند، از ارث سهمی نخواهد برد و محروم می شود. البته باید به این استثنا نیز اشاره کرد که اگر قتل غیرعمدی باشد، امکان ارث بردن فرزند پسر وجود دارد. این نکته را باید اضافه کرد که اگر ورثه یک نفر باشد و قتل عمد انجام شود، ماترکی که از مورث باقی می ماند، به مقام رهبری خواهد رسید.

آیا فردی که از دین اسلام خارج شده، از مورث مسلمان ارث می برد؟

در ماده 881 قانون، به طور صریح و با تاکید آمده است که کافر از مسلمان هیچ ارثی نمی برد. حقوقدانان در رابطه با این قانون توضیحاتی ارائه داده اند که براساس توضیحات ارائه شده، کافر کسی است که مذهب اسلام را در جمهوری اسلامی قبول ندارد. حال اگر مورث این فرد مسلمان باشد و فوت کند، ارثی به فرزند نخواهد رسید.

ارث زن و شوهری که تنها وارث یکدیگر هستند، به کی میرسد؟

اگر زن و شوهر تنها وارث یکدیگر باشند و هیچ یک از اعضای خانواده آن ها در قید حیات نباشند، زمانی که یکی از آن ها از دنیا می رود، دیگری تنها وارث می شود. البته در رابطه با مقدار سهمی که هریک از زوج یا زوجه می برد، اختلاف قوانینی وجود دارد. برای مثال اگر زن فوت کند و زوج تنها وارث او شود، تمام دارایی زن به شوهر می رسد. اما برعکس، اگر مرد فوت کند، دیگر تمام اموال او به زن ارث نمی رسد، بلکه یک چهارم سهم به زن می رسد و بقیه اموال به خزانه دولت خواهد رسید.

آیا زن از خانه و املاک مرد ارث می برد؟

به طور کلی براساس قانون، زوجه از عین و خود مال غیرمنقول ارث نمی برد؛ اما قیمت و ارزش ملک تعیین می شود و در نهایت ارثی که زوجه می برد، برحسب قیمت تعیین خواهد شد. در رابطه با اموال منقول شرایط فرق دارد و زوجه از خود یا عین مال منقول، ارث خواهد برد.

اگر مرد قبل از فوت، تمام دارایی را به زن ببخشد، تکلیف ورثه چیست؟

اگر زوج، قبل از آنکه فوت کند، تمام اموال خود را به صورت عقد هبه به زن ببخشد و شرایط عقد صحیح باشد، تمام اموال زوج به زوجه انتقال می یابد و دیگر ترکه ای برای ورثه وجود نخواهد داشت که وراث بخواهند آن را بگیرند.

آیا زوجه ایرانی، از زوج خارجی مسلمان ارث می برد؟

اگر زوج ایرانی نباشد، اما مسلما باشد، طبق قانون ایران ارث خواهد برد؛ اما اگر زوجه تابعیت همسر خود را بپذیرد، زوج براساس قوانین کشوری که متبوع آن است ارث خواهد برد.

سهم زوجه از ارث چقدر است؟

اگر ازدواج دائمی باشد، زمانی که زوج فوت می کند، اگر فرزندی داشته باشند، زوجه به مقدار یک هشتم اموال منقول و یک هشتم اموال غیرمنقول ارث خواهد برد. اما اگر زن و شوهر فرزندی نداشته باشند، ارث زوجه از همسرش، برابر با یک چهارم خواهد بود. حال اگر مرد، چند زن دائمی داشته باشد، چه میزان ارث به هریک می رسد؟ در پاسخ باید گفت، باز سهم الارث همان یک هشتم و یک چهارم است که آن ها باید بین خودشان تقسیم کنند.

آیا نوه می تواند از پدربزرگ خود ارث ببرد؟

اگر متوفی، فرزندی نداشته باشد، اما نوه های وی در قید حیات باشند، ارث به نوه ها تعلق خواهد گرفت. براساس قانون مشخص شده است که در صورت نبودن فرزندان در قید حیات، نوه ها جانشین می شوند و حصه ای که والدین آن ها ارث می برند را ارث خواهند برد.

آیا نوه می تواند از پدربزرگ خود ارث ببرد؟

کمک گرفتن از یک وکیل خبره و متخصص

سوالات حقوقی در خصوص ارث و میراث از آنچه فکر کنید بیشتر است و هرکدام چالش های مخصوص به خود را دارند. از همین رو ما در این مقاله به مهم ترین و شایع ترین سوالاتی که در رابطه با این موضوع وجود دارد پاسخ دادیم تا بتوانید درک بهتری نسبت به این موضوعات پیدا کنید.

البته پیشنهاد اصلی ما به شما این است که با یک وکیل خبره و متخصص در این حوزه مشورت کنید تا مشکلی برای حق و حقوق شما پیش نیاید. مستر وکیل mastervakil.com) یک سایت حقوقی در زمینه معرفی وکیل است که شما می توانید با استفاده از آن بهترین های هر حوزه حقوقی را پیدا کنید. برای مثال اگر به کمک وکیل خانواده نیاز دارید، می توانید به راحتی در این سایت با بهترین ها آشنا شوید!