به گزارش پایگاه خبری نشان :

درد طاقت‌فرسای دندان کشیده‌شده و یا دندان ایمپلنت شده تجربه‌ای ناخوشایند است که گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود. در این مطلب به بررسی هشت روش درمان خانگی برای تسکین این درد می‌پردازیم. این درمان‌ها دارای خواصی ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند که می‌توانند به کاهش درد دندان شما کمک کنند.

درمان دندان درد

بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده

درد ناشی از دندان ایمپلنت شده برای هر فردی می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. در ادامه به معرفی بهترین مسکن‌ها برای تسکین درد دندان می‌پردازیم.

مسکن‌های بدون­ نسخه

از جمله مهم‌ترین مسکن‌هایی که در این زمینه به کار می‌روند می‌توان به گزینه‌هایی همچون ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید، دگزامتازون، ژلوفن و… اشاره کرد. مصرف خودسرانه هر یک از این مسکن‌ها امری نادرست است و باید حتماً با دندانپزشک خود در این رابطه مشورت کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا میزان دوز مسکن موردنیاز خود را تشخیص دهید. اینکه پس از مصرف مسکن‌ها درد بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد به دوز تعیین شده برای شما بستگی دارد.

  • ایبوپروفن: ایبوپروفن یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. این دارو به‌صورت قرص، کپسول و شربت موجود است و می‌تواند بسته به میزان درد، بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده یا درد پس از ایمپلنت دندان باشد.

درباره کاشت ایمپلنت دندان در اینجا https://www.mehravidclinic.com/dental-implant به طول کامل صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

  • استامینوفن: استامینوفن یک مسکن بدون نسخۀ دیگر است که می‌تواند در تسکین درد مؤثر باشد. این دارو به‌صورت قرص، کپسول، شربت و شیاف موجود است.

مسکن‌های تجویزی

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی(NSAIDs): در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی قوی‌تر مانند ناپروکسن یا دیکلوفناک را برای شما تجویز کند.
  • داروهای ضد درد مخدر: در موارد شدید، دندانپزشک ممکن است برای شما داروهای ضد درد مخدر مانند کدئین تجویز کند.

داروهای ذکرشده، هر کدام در شرایط خاص خود می‌توانند به‌عنوان بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده مؤثر باشند. انتخاب بهترین مسکن برای دندان ایمپلنت شده به عوامل مختلفی مانند شرایط فرد، شدت درد و نظر دندانپزشک بستگی دارد.

نکات مهم در مصرف مسکن‌ها

  • بیشتر از دوز توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید یا سابقۀ پزشکی خاصی دارید، قبل از مصرف هر گونه مسکن با پزشک خود مشورت نمایید.
  • از مصرف هم‌زمان چند مسکن بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

راهکارهای جایگزین برای تسکین درد

  • استفاده از کمپرس یخ: قرار دادن کمپرس یخ در محل درد، می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند.
  • استفاده از آب نمک: شستشوی دهان با آب نمک ولرم می‌تواند برای تمیز کردن محل دندان ایمپلنت شده و جلوگیری از عفونت مفید باشد.
  • مصرف غذاهای نرم: بعد از کشیدن یا ایمپلنت دندان، از خوردن غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.
  • استراحت کافی: استراحت کافی به بدن شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابید.

آشنایی با درمان‌های خانگی برای تسکین درد دندان

۱. استفاده از روغن میخک برای کاهش درد

می‌توان روغن میخک را نیز به‌عنوان بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده در نظر گرفت. روغن میخک، عصاره‌ای معطر و قوی است که از دیرباز در طب سنتی برای تسکین درد دندان به کار رفته است. این روغن حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد درد مانند اوژنول است که به‌طور مؤثری درد و التهاب را در ناحیۀ دندان و لثه پس از ایمپلنت دندان کاهش می‌دهد.

۲. سیر، طبیعت در خدمت سلامت دهان و دندان

سیر، گیاهی با قدمت دیرینه است که به‌واسطه خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی، به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات دهان و دندان شناخته می‌شود.

درمان سریع دندان درد در شب با سیر

سیر حاوی ترکیبات فعال گوگردی، مانند آلیسین است که باکتری‌های مضر دهان را که عامل پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و بوی بد دهان هستند از بین می‌برد و می‌تواند بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده محسوب شود.

۳. سرکه سیب و خواص شگفت‌انگیز آن

سرکۀ سیب به‌واسطۀ خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود، می‌تواند در تسکین درد پس از ایمپلنت دندان و بهبود وضعیت دهان مؤثر باشد. این ماده با حذف پلاک دندانی و کاهش التهاب لثه به سلامت و بهداشت دهان کمک می‌کند.

۴. دارچین، عطر و طعمی به‌یادماندنی در درمان درد

دارچین یک گیاه دارویی معروف است که خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. مصرف دارچین می‌تواند به کاهش درد دندان و بهبود آن کمک کند.

درمان دندان درد با دارچین

۵. روغن نارگیل، یک درمان چندمنظوره

با استفاده از روغن نارگیل می‌توانید به کاهش درد دندان کمک و عفونت‌های دندانی را کنترل کنید. چرخاندن یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل در دهان به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، می‌تواند برای کاهش باکتری‌های دهان و بهبود سلامت دهان مؤثر محسوب شود.

۶. چای سبز، نوشیدنی با خواص بی‌شمار

چای سبز یکی از نوشیدنی‌هایی است که خواص ضد التهابی قوی دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش التهاب و درد دندان کمک کند. برای استفاده از خواص درمانی چای سبز برای درد دندان، می‌توانید آن را به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

۷. میخک، شیرین کننده‌ای با خاصیت درمانی

محال است بپرسید برای دندون درد چیکار کنیم، و نام میخک را نشنوید. میخک شاید پرکاربردترین روش طبیعی برای دندان درد باشد. گاهی اوقات حتی می‌توان بوی میخک را در مطب دندانپزشک‌ها حس کرد. چون اسانس میخک در بسیاری از محصولات استفاده‌شده توسط متخصصان دندانپزشکی به کار می‌رود.

در این مقاله از سایت هفت صبح در این باره گفته شده:

اگر به داروخانه می‌روید، حتماً سعی کنید قطره دنتول یا قطره مسکن فوری دندان درد را تهیه کنید. این دارو که از گیاه مرزه به دست می‌آید دارای خواص ویژه به‌عنوان آنتی‌باکتریال است و می‌تواند باکتری‌های دهانی را از بین ببرد. این دارو را پس از تهیه به کمک یک پنبه یا به‌صورت مستقیم روی دندان خود بمالید و منتظر بمانید تا درد آرام شود.

۸. خواص آب نمک در درمان درد دندان

یکی از ساده‌ترین مواد در دسترسی که می‌تواند به شما در درمان درد دندان خانگی کمک کند، آب نمک یا ایپسوم است.

با ترکیب نمک در آب گرم، این محلول دارای خواص ضد باکتریال و ضد التهابی می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک روش درمان خانگی مؤثر به کاهش درد و التهاب دندان کمک کند.

مطالعه ای که در مجله مربوط به انجمن دندانپزشکان کشور هند منتشر شده ، نشان می­دهد که آب نمک می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. نمک یا NaCl یک ترکیب طبیعی به شمار می‌رود که برای از بین بردن پلاک دندان موثر است.

نتیجه‌ گیری

با توجه به توضیحات ارائه‌شده در این مقاله، استفاده از درمان‌های خانگی برای تسکین موقتی درد دندان می‌تواند به‌عنوان یک راه ‌حل کمکی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برخی از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن می‌توانند بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده یا درد ایمپلنت دندان باشند.

دندان‌‌درد یکی از دردهایی است که می‌تواند شما را کلافه کرده و حتی به مرز جنون برساند. حتی اگر از دندان خود به‌خوبی مراقبت کنید، باز هم ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید.

کلینیک دندانپزشکی

قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها، حتماً با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید تا از عدم وجود تداخل با سایر داروها و همچنین عوارض احتمالی، اطمینان حاصل شود. به خاطر داشته باشید که درمان‌های خانگی به‌تنهایی جایگزین درمان‌های پزشکی تخصصی برای مشکلات دندانی نیستند و در صورت بروز درد شدید، مراجعه به دندانپزشک ضروری است.