به گزارش پایگاه خبری نشان :

 آیا می‌دانید طلاق خلع چیست؟ این نوع از طلاق به طلاق توافقی نیز مشهور است با این تفاوت که زن به قدری از همسر خود بیزار است که برای طلاق گرفتن از وی مالی را به او می‌بخشد. این مال ممکن است مهریۀ زن یا پولی بیشتر از آن باشد. این نوع از طلاق شرایط به‌خصوصی دارد و تمامی افراد قادر به استفاده از آن نیستند.

طلاق خلعی چیست؟

 در همین ابتدای مطلب بهتر است شما را بیشتر با طلاق خلعی آشنا کنیم. در مادۀ ۱۱۴۶ قانون مدنی به طلاق خلعی اشاره شده است. این نوع از طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که زن از مرد بیش از حد بیزار باشد و برای خلاصی از وی مالی را به او می‌بخشد. این مال ممکن است مهریۀ زن یا مبلغی بالاتر یا پایین‌تر از مهریه باشد که به زوج تعلق می‌گیرد.

 این نوع از طلاق بائن است و درصورتی‌که زن پس از پرداخت مال قصد رجوع به مرد را داشته باشد می‌تواند مال خود را باز پس گیرد و طلاق خلعی به رجعی تبدیل می‌شود. اگر زنی قصد طلاق خلع را داشته باشد باید به دادگاه ثابت کند کراهت و بیزاری وی از شوهرش به اندازه‌ای است که قادر به ادامۀ زندگی با او در زیر یک سقف نیست. در واقع زن با پرداخت مال به مرد قصد دریافت رضایت او برای طلاق را دارد.

انواع طلاق خلع

حال نوبت به آن رسیده که به شما بگوییم انواع طلاق خلع چیست؟ این طلاق ممکن است در سه نوع مختلف با ویژگی‌های متفاوت انجام شود. با شناخت مدل‌های مختلف این طلاق راحت‌تر می‌توانید نسبت به انجام این طلاق تصمیم‌گیری کنید. از جمله انواع طلاق خلعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلاق خلعی نوبت اول

زمانی که زن یا شوهر به اجبار دادگاه یا بر اساس توافق بر اساس شرایط طلاق بگیرند، طلاق آن‌ها از نوع خلعی نوبت اول است. این نوع از طلاق خلعی دارای عدۀ سه ماهه یا گذراندن سه دوره از عادت ماهیانه است و زوجه پس از گذر سه ماه می‌تواند دوباره اقدام به ازدواج کند. درصورتی‌که این زمان نگذشته باشد، فرد قادر به ازدواج مجدد نخواهد بود.

  • طلاق خلع نوبت دوم

درصورتی‌که زوج یا زوجه پس از طلاق خلعی دوباره به یکدیگر رجوع کنند، طلاق آن‌ها باطل می‌شود و اگر مجدداً قصد طلاق را داشته باشند، طلاق آن‌ها از نوع خلع نوبت دوم است. در این نوع از طلاق نیز گذراندن دورۀ عدۀ سه ماهه ضروری است و زوجه پس از گذشت این مدت قادر به ازدواج مجدد خواهد بود.

  • طلاق خلع نوبت سوم

شاید با خود بپرسید طلاق خلع چیست و نوع سوم آن چه ویژگی‌هایی دارد. بر اساس مادۀ 1057 قانون مدنی زمانی که یک زن سه بار متوالی از شوهرش طلاق بگیرد بر او حرام می‌شود و دیگر نمی‌تواند به وی رجوع کند. اگر فرد قصد رجوع داشته باشد باید با مرد دیگری ازدواج کند و پس از آن طلاق بگیرد و به همسر سابق خود بازگردد.

شرایط طلاق خلع

شرایط طلاق خلع

برای این که فردی بتواند طلاق خلع بگیرد باید برخی شرایط را داشته باشید. این شرایط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و درصورتی‌که فرد حتی یکی از آن‌ها را نداشته باشد، نمی‌تواند نسبت به آن اقدام کند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کراهت و بیزاری: درصورتی‌که زوجه به حدی از زوج متنفر است که توانایی زندگی مشترک با او را نداشته باشد، می‌تواند برای طلاق خلع درخواست دهد.
  • اعطای مال: اگر زوجه بخواهد از این نوع طلاق استفاده کند، ملزم است مالی را به زوج ببخشد. این مال باید مهریۀ زن، معادل یا کمتر یا بیشتر از آن باشد.
  • رضایت شوهر: مالی که به زوج از طرف زوجه پرداخت می‌شود برای دریافت رضایت وی است و زوج باید رضایت کامل را در ازای دریافت این مال به طلاق بدهد.

عده طلاق خلع

حال ممکن است با خود بپرسید عده در طلاق خلع چگونه است؟ عده به مدت‌زمانی گفته می‌شود که زن پس از طلاق قادر به ازدواج مجدد نخواهد بود. این مدت‌زمان به این علت باید گذرانده شود که دادگاه بتواند اطمینان حاصل کند که زوجه در زمان طلاق باردار نبوده است. البته توجه داشته باشید که اگر زوجه باکره باشد و نامۀ پزشک قانونی را همراه خود داشته باشد، نیازی به گذراندن دوره عده نخواهد داشت.

 حال باید به شما بگوییم که مدت‌زمان عده در طلاق خلع چیست؟ از نظر فقهی زن موظف است سه دورۀ طهر را بگذارند. این دوره معادل با سه دورۀ عادت ماهیانه خواهد بود. درهرصورت، زوجه باید سه ماه و ده روز پس از طلاق مجرد بماند و اجازۀ ازدواج نخواهد داشت. پس از گذشت این دوره و در صورت باردار نبودن زوجه می‌تواند اقدام به ازدواج کند.

طلاق خلع و مبارات

در پاره‌ای از موارد چاره‌ای به جز طلاق جهت رفع تمامی مشکلات زناشویی وجود ندارد. در واقع قانون نیز این اجازه را داده است تا زوجین به صورت توافقی و به‌دوراز هرگونه بحث و یا مجادله خاصی به زندگی مشترک خود پایان دهند.

در برخی مواقع ممکن است نام طلاق خلع را به همراه مبارات شنیده باشید. همان‌طور که گفته شد درخواست طلاق خلع معمولاً از سوی زوجه داده می‌شود و به‌علت نفرت بسیار زیاد زن از شوهر است. درصورتی‌که مبارات، نفرت و بیزاری از سوی هر دو طرف یعنی هم زن و هم شوهر است و هیچ یک قادر به ادامۀ زندگی با یکدیگر نیستند.

در طلاق مبارات نیز ممکن است مالی به مرد داده شود، اما میزان مال به‌هیچ‌وجه نباید بیشتر از مبلغ مهریۀ زن باشد. اگر در طلاق خلع مقدار مالی که به زوج بخشیده می‌شود ممکن است بیشتر یا کمتر از مبلغ مهریه باشد. در واقع می‌توان گفت طلاق مبارات یک نوع طلاق توافقی است که هر دو طرف راضی به جدایی از همسر خود هستند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم به شما بگوییم طلاق خلع چیست؟ این نوع از طلاق معمولاً به‌دلیل نفرت و بیزاری زن از مرد انجام می‌شود. در این نوع طلاق زن قادر به ادامۀ زندگی مشترک با مرد نیست و با پرداخت مال به او رضایت وی را برای طلاق می‌گیرد.

انتخاب بهترین وکیل طلاق در تهران همیشه می‌تواند سختی‌ها و چالش‌های مخصوص به خود را داشته باشد. وقتی که شما قصد انتخاب بهترین وکیل را دارید باید به مواردی همچون میزان تخصص و تجربه، تعهد کاری، مسئولیت‌پذیری و مواردی از این قبیل دقت داشته باشید.

معمولاً این مال مهریه یا مبلغی بیشتر یا کمتر از آن است. در این نوع طلاق زن باید مدت سه ماه عده بگذراند و پس ‌از آن دوباره قادر به ازدواج خواهد بود.

محمد عطاریان، بهترین وکیل طلاق

شما می‌توانید از طریق محمد عطاریان به‌راحتی برای این نوع طلاق اقدام کنید و در کوتاه‌ترین زمان مراحل اداری طلاق خلع را انجام دهید. این وکیل به عنوان بهترین وکیل طلاق تهران همواره در تلاش است رویۀ اداری طلاق را برای شما آسان‌تر کند.